Hallo Azië!

25 januari 2018 - Sukhothai, Thailand

Na uitgezwaaid te zijn op Schiphol is het moment is daar! Tijd om het avontuur aan te gaan om te beginnen in Thailand, door naar Cambodja, Laos, Vietnam, Myanmar, Nepal en dan weer terug naar huis.

First stop in Doha, Qatar. Een tussenstop van 20 uur met een verzorgde hotelovernachting vanuit Qatar Airways, prima geregeld al zeg ik het zelf! Na een nacht slapen, Doha wezen verkennen. Lopend van hotel naar het centrum viel me op dat er nauwelijks vrouwen op straat te vinden zijn, een hele gekke gewaarwording. In het centrum een bustour gedaan van 2 uur en daarmee de hele stad in vogelvlucht gezien. Een stuk groter dan verwacht! Een stad in opbouw en opkomst. Overal wordt er gebouwd en zelfs voorbereidend op de Fifa en Olympische Spelen. De omgeving is prachtig en ook best indrukwekkend qua gebouwen.
Na de tour richting de Souq Waqif gegaan, de lokale markt. Ze hebben werkelijk van alles daar! Ze hebben er zelfs lopers, mannen met kruiwagen, om alle aankopen te vervoeren. Het mooiste gedeelte is dat ik amper ben aangesproken om iets te kopen, hooguit 5 man. Het is zelfs zo dat wanneer je nee zegt, daadwerkelijk nee is. Niks aandringen, je kan in alle  rust doorlopen. Misschien klinkt het gek, om als vrouw alleen zijnde daar rond te lopen voelde ik met toch heel erg veilig.

Door naar Chiang Mai, Thailand. Aangekomen op het vliegtuig meteen een songthaew, een rode gedeelde taxi, genomen richting het hostel. Spullen gedropt, opgefrist en hup de stad in. Er zijn behoorlijk wat tempels om te zien en dat alleen al binnen de stadsmuren. Heerlijk 2 dagen rond gelopen door de kleine straatjes, lokale markten binnen en buiten de stadsmuren, heerlijk eten en nog meer prachtige tempels.

Met de minivan mee naar Pai. Een prachtige slingerweg door de bergen heen. Het is een super knus dorpje met een gezellige uitstraling. Overdag winkeltjes en 's avonds komt de night market tot leven met genoeg lekker eten.
Meteen maar besloten om daar een motorbike te huren om heerlijk door de bergen te kunnen scheuren. Zo ben ik  de volgende ochtend op de motortbike gestapt zonder een plan te hebben, dus we zien wel waar we uitkomen. Dat blijkt bij een hot spring te zijn bij Mueang Paeng. Een prachtige omgeving waar locals hun eieren in koken in de hot spring. De temperatuur is ongeveer 90 graden is mij verteld.
De volgende dag bedacht om naar Lod Cave te gaan. Een grot met stalagmieten, stalactieten, vleermuizen en zelfs een rivier er doorheen. Met bamboo bootjes door de grot heen varen met alleen een lantaarn als lichtpuntje tot het einde in zicht komt. Een prachtige natuur te voorschijn komt, werkelijk betoverend!

Na een lange reis achter de rug gehad te hebben aangekomen in Phitsanulok. Dat was even anders gegaan dan dat ik gewend was. Vanuit Pai 's ochtends om 7.00 uur de minivan naar Chiang Mai. Oorspronkelijk had ik het idee om vanuit Chiang Mai de trein te pakken naar Phitsanulok, uiteindelijk is het toch maar de bus geworden. In de hoop dat ik onderweg nog ergen wifi zou hebben, had ik nog geen accomodatie geboekt. Helaas was dit niet het geval, dus op de bonnefooi naar het hostel toe wat ik op het oog had. Helaas was het al helemaal vol geboekt. Ze boden me aan om tussen de leefgedeeltes een bed op te maken voor een nacht. Na gebruik gemaakt te hebben van de wifi was er nog een hostel op 15 minuten loop afstand, dat gaat 'm worden! Iedereen bedankt voor de hulp en snel doorlopen naar het geboekte hostel, het begon al te schemeren. Aangekomen in de straat wat stond aangegeven, kon ik het hostel niet vinden. Navraag gedaan bij de locals en die konden het ook niet, het zou 10 kilometer verderop zijn. Wat moet ik hier nou weer mee, ik wil mijn spullen dumpen en niet op zoek gaan naar een ander hostel. Uiteindelijk besloten om dan maar terug te lopen, onderweg 2 toeristen aangesproken met de vraag of zij het wisten. Zij kijken om zich heen, staan we er pal voor! Stond ik blijkbaar al die tijd al op zo'n 50 meter van het hostel verwijderd. Wat was ik op dat moment blij! Dezelfde avond kennis gemaakt met Aoi, ze noemt zichzelf Abby. Ohja, en Su niet te vergeten. Samen met de meiden nog naar de walking street geweest, een lokale markt alleen op zaterdagavond. Een hele andere markt dan wat ik tot nu toe gezien had. Dit was echt een lokale markt en niet gericht op toeristen. Super leuk om te zien en te beleven!
De volgende dat ook nog kennis gemaakt met Kathrin. Samen met de 3 meiden Phitsanulok in geweest en 2 tempels bezocht. Een gezellig dagje uit en wat was het een voorrecht om Abby bij ons te hebben! Ze woont in Bangkok en reist nu haar land door tot ze een nieuwe baan heeft. Ze gaf met alle liefde antwoord op al onze vragen, had genoeg te vertellen over de geschiedenis, rituelen in tempels en nog veel meer! Kathrin had ondertussen gevraagd of ik het leuk vond om een paar dagen met haar op te trekken, dus besloot ze met me mee te gaan naar Sukhothai.

Voordat we naar Sukhothai vertrekken zijn we eerst langs de waterlelies geweest. Een prachtige, rustige plek met verschillende soorten waterlelies. Het was zelfs mogelijk om op een waterlelie blad te gaan staan. Het vergde wat enige voorbereiding, maar zo gaaf om te doen! Tegelijkertijd ook heerlijk verkoelend voor de voeten, want die blijven niet droog! Daarna nog terug geweest naar 1 van de tempels die we bezocht hadden, Wat Rat Burana. Een hele fijne en bijzondere plek, voornamelijk heel warm, toegankelijk en welkom. Daar gewoon heerlijk gezeten en genoten van het moment. Terug bij het hostel hebben we ons meteen af laten zetten bij de bus terminal door de kinderen van de hostel eigenaresse.
In Sukhothai heb ik het heerlijk naar mijn zin gehad met Kathrin. Alles was mak aan, ontspannen en vooral geen haast hebben. Zo zijn we een dagje naar Old Sukhothai geweest op de fiets. We hebben daar vissen gevoerd, wat ruines gezien en heerlijk in het gras gelegen.
Ook zijn we 2 dagen wezen hiken in Ramkhamhaeng National Park. De route naar de top is 4 kilometer, alleen is dat echt niet zomaar in een uurtje gedaan. Richting de top hebben we er 3,5 uur over gedaan. Het was een beste klim omhoog, maar het uitzicht was prachtig onderweg! Eenmaal aangekomen op de camping, onze spullen gedropt en ons gereed gemaakt voor de zonsondergang. Dat was nog een klein stukje doorlopen. De zon zagen we zakken in de mist, daarna een ander plekje opgezocht om naar te sterren te kijken. De maan gooide alleen wat roet in het eten. Ondanks dat het een halve maan was, scheen ze nog zo fel dat de we onze eigen schaduw zagen. Na een koude nacht weer op tijd eruit om de zonsopkomst te zien.
Laat ik dan ook weer een mooie actie hebben 's ochtends om 5 uur. Het was dat iedereen al wakker was om de zonsopkomst te bekijken, anders had ik waarschijnlijk heel de camping wakker gegild. Op het moment dat Kathrin naar het toilet gaat en het lampje mee neemt, werd het pikke donker. In het toiletgebouw was geen verlichting aanwezig. Ze doet haar deur dicht en ik hoor uit het niets een of andere kreet van een dier. Op dat moment dacht ik dat er een vleermuis om me heen vloog, alleen ik zag geen steek voor ogen. Uit schrik reactie heb ik staan gillen, stampen en met mn handen staan zwaaien. Kathrin stond zo naast me om te kijken wat er aan de hand was, bleek dat ze per ongeluk een kikker geklemd had tussen de deur. Die zat opeens voor onze voeten. Wat heb ik daarna hard moeten lachen om mijn eigen reactie.
Bij de zonsopkomst was het wederom weer goed mistig. We hadden nu wel meer sterren gespot dan de avond ervoor. Langzaam werden de sterren minder en werd het rustig lichter buiten. Uiteindelijk zagen we de zon te voorschijn komen uit de mist vandaan. Ook al was dit niet de meest mooie zonsondergang en opkomst die ik gezien heb, het is wel een prachtige ervaring geweest om het te kunnen ervaren boven op een berg. En dan het landschap te zien verdwijnen of te voorschijn komen.
Rustig aan waren we begonnen aan de afdaling met gezelschap van Pancake, de hond van de camping. Dit was een stuk pittiger van de klim omhoog. We hebben er 4 uur over gedaan, met trillende benen van alle inspanning om veilig af te dalen. Nu begrepen we heel goed waarom er zoveel bankjes onderweg staan. Ieder bankje hebben we gebruik van gemaakt en zelfs nog slangen, spinnen, vlinders en een wandelende tak gespot onderweg.

Terug bij het guesthouse was het voor beide tijd om een keuze te maken wat onze volgende bestemming zou zijn. Na veel wikken en wegen is het Bangkok geworden in plaats van Ayuthaya. Kathrin heeft na veel uitzoeken besloten om richting een hilltribe te gaan in Mae Sot. Zo gaaf!
Ze heeft in de paar dagen dat we samen zijn opgetrokken veel voor me betekend. Ze liet me inzien dat ik op dit moment niks verplicht ben en gewoon heerlijk mag niksen. Dat luieren juist ook heel goed kan zijn en dat het geen verspilde tijd is. Juist van die momenten gebruik te maken om energie te sparen, maar ook te voelen waar je behoefte aan hebt op dat moment. Maar vooral dat ik nu niet meer kan vluchten voor mijn eigen gevoelens en ze mag gaan aanvaarden in plaats van heel hard weg te rennen of aan de kant te zetten. Thuis heb ik daar mijn manieren voor, hier gaat die strategie helaas niet werken. Dus met andere woorden, deal with it!

Nu is het tijd voor Bangkok!

1. Gr Chris en Annita:
    28 januari 2018
    Leuk om te kezen veel plezier. Ik verheug me op je volgende blog.
  2. Naomi van Egmond:
    28 januari 2018
    Te gekke ervaringen aan het opdoen, geniet ervan!!
  3. Jennifer:
    28 januari 2018
    Super gaaf nichtje! Geniet er lekker van! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!❤️
  4. Danielle:
    Super gaaf
  5. Lis:
    29 januari 2018
    Juistlekker je eigen pad volgend en niets moet je bent daar voor jezelf niet voor niemand anders. Geniet van ieder moment en go with the floooowww❤🌞
  6. Philip:
    29 januari 2018
    Hoi Naomi heerlijk te lezen wat je allemaal al hebt mee gemaakt geniet ze 🤓
  7. Marjan:
    geniet er van Naomi, groetjes Chris en Marjan
  8. Yvonne Post Uiterweer:
    29 januari 2018
    Mooi reisverslag, geniet, leef en voel en kom herboren weer terug, groetjes Yvonne